تولید کننده تجهیزات نوری مخصوص رشد گیاه

ایران سان لایت تولید کننده لامپ رشد گیاه

تولید کننده تجهیزات نوری مخصوص رشد گیاه

ایران سان لایت تولید کننده لامپ رشد گیاه

  • ۰
  • ۰

چرا نیاز به پرورش گیاه داریم؟

گل و گیاه در داخل خانه علاوه بر تاثیر بسیار بر دکوراسیون و بهبود فضای کلی، باعث بهتر شدن روحیه افراد، افزایش خلاقیت، کاهش استرس و از بین بردن آلاینده‌های هوا می‌شوند. می‌توان به طور کلی گفت که استفاده از گیاهان باعث سالم‌تر و شاداب‌تر شدن افراد می‌شود.

همانطور که می‌دانید هر گیاهی برای رشد نیاز به آب، خاک و نور کافی دارد. تامین درست و به موقع خاک و آب و کوددهی به آن بسیار آسان است اما مشکل اصلی نبود نور کافی است. زندگی در خانه‌های آپارتمانی و عدم دسترسی به نور کافی یک چالش بزرگ برای پرورش گیاهان است. اما برای حل این مشکل یک راه حل بسیار آسان وجود دارد.

لامپ رشد گیاه یا چراغ رشد گیاه راهی آسان و ارزان برای پرورش انواع گیاه در شرایطی است که به نور کافی و طبیعی دسترسی نداریم. با استفاده از این چراغ‌ها می‌توان انواع گیاهان آپارتمانی، گل‌ها و حتی میوه و سبزیجات را پرورش داد. در واقع این چراغ‌ها برای کاشت بذر ایده‌آل هستند زیرا به ما اطمینان می‌دهند که نهال‌های سبز و پرباری به وجود آورند.

در ادامه این مقاله ابتدا تفاوت لامپ رشد گیاه را با یک لامپ معمولی بررسی می‌کنیم و بعد از آن به فاکتورهای مهمی که پیش از خرید یک چراغ رشد باید در نظر بگیرید می‌پردازیم.

لامپ رشد گیاه چیست و چه تفاوتی با لامپ معمولی دارد؟

لامپ‌های معمولی (مانند لامپ‌های ال ای دی و رشته‌ای) که برای روشنایی استفاده می‌شوند عمدتاً شامل طیف نور زرد یا سفید می‌شوند. اما لامپ رشد گیاه بیشتر از طیف نورهای قرمز و آبی که برای رشد گیاه ضروری هستند تشکیل می‌شود. در یک لامپ رشد گیاه برای جلوگیری از تقسیم سلولی از طیف امواج مادون قرمز (IR) و برای رشد سریع‌تر از طیف امواج فرابنفش (UV) استفاده می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت که لامپ‌های ال ای دی و یا فلورسنت رشد گیاه، نور فول اسپکتروم که طیف کاملی از طیف نور موثر برای فتوسنتز در گیاهان است را می‌تابانند.

نور خورشید شامل طیف کاملی از نور است از تمام‌رنگ‌های رنگین‌کمان است: قرمز، زرد تا آبی و بنفش. از سوی دیگر این نکته را در مورد پرورش گیاهان در خانه باید در نظر گرفت که مانند گیاهانی که در فضای باز و در زیر نور آفتاب رشد می‌کنند، گیاهان داخلی نیز با لامپ‌های تمام طیف یا فول اسپکتروم بهترین رشد را دارند.

انواع چراغ رشد گیاه

1- لامپ رشد گیاه

ظاهر این لامپ‌ها به لامپ‌های معمولی بسیار شبیه است، اما رنگ نوری که می‌تابانند به بنفش بسیار نزدیک است. یک لامپ رشد گیاه را اگر در ارتفاع 75 سانتی‌متر از گیاهان قرار دهید، برای یک فضای مربعی شکل با ابعاد 75 در 75 سانتی‌متر کافی هستند. در واقع یک مکعب را باید در نظر بگیرید که لامپ در وسط وجه بالایی آن قرار می‌گیرد. لامپ‌های رشد گیاه معمولاً توان 5، 7 یا 12 وات هستند. یک لامپ 7 وات برای پرورش 3 گیاه کوچک کافی است.

2- وال واشر رشد گیاه

اگر گیاهان را به صورت خطی کنار هم قرار دادید و تعدادشان زیاد است، بهترین راه برای تامین نورشان استفاده از وال واشرهای فول اسپکتروم است. به صورت کلی یک چراغ رشد گیاه با توان 7 وات برای پرورش 3 الی 4 گلدان کوچک مناسب است. بنابراین یک وال واشر 12 وات برای تامین نور تا 8 گلدان کافی است.

3- پروژکتور رشد گیاه

اگر به دنبال راه اندازی یک گلخانه کوچک هستید و یا تعداد گیاهان منزلتان بسیار زیاد است، توصیه می‌شود به جای استفاده از تعداد زیادی لامپ یک پروژکتور رشد گیاه نصب کنید. انواع پروژکتور رشد گیاه عرضه شده در بازار توان‌های مختلفی دارند که با توجه به مساحت و تعداد گیاهان باید خریداری شوند.

  • ۰۰/۰۵/۲۸
  • مهدی مغاری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی